Thursday, October 18, 2012

TIPS : 5 tips nak jadi Wanita Stylo

Aku suka bergaya. Tetapi nak bergaya kena tengok kesesuaian umur gak. Aku bergaya berpada-pada, sesuai ngan status dan kemahuan husband. 


Persoalan yang selalu bermain di minda perempuan... "macam mana nak jadi seorang wanita yang bergaya?". Benda pertama yang korang kena faham adalah... apa makna bergaya yang sebenarnya. Seseorang yang bergaya, tak bermakna dia adalah fanatik dalam berfesyen. Korang percaya atau tak, gaya kita dikaitkan dengan keperibadian kita. Ia menunjukkan watak, perasaan dan impian kita yang sebenarnya. Wanita yang bergaya pandai dalam memilih pakaian yang sesuai untuk diri korang. So, mari kita mulakan langkah pertama.


Tips # 1: Belajar!
Cara terbaik untuk korang belajar sesuatu yang baru adalah dengan mencari contoh yang baik. So, untuk jadi seorang wanita yang bergaya, korang perlu belajar 'undang-undang' berfesyen. Bukan belajar pe, korang just kena tengok setiap perempuan  walau dimana pun korang berada. Di jalanan, di mall, di sekolah atau di mana saja korang pergi. Wei... cikgu-cikgi skang ni pun da pandai bergaya ke sekolah taw! ;p


Selain tu, korang kena rajin baca majalah fesyen (favorite aku Cosmopolitan ngan Lisa ;p) juga tengok rancangan tv berkenaan fesyen ( haha.. aku suka tengok American Next Top Model ngan Safiya di TV9)



Tips # 2 Check it out, babeh!


Benda kedua yang korang kena buat ialah - selongkar gobok korang. Aku rasa mesti korang akan jumpa beberapa helai/pasang baju lama yang sepatutnya korang da buang, tapi still korang simpan dengan alasan yang korang cipta seperti 'baju elok lagi, sayang nak buang', 'Baju ni ada kenangan yang tersendiri' Ececeh...

So, ni la masanya untuk korang merealisasikan pelan jangka panjang korang. Buang atau sedekahkan ler baju-baju yang korang rasa da tak sesuai, tanpa belas kasihan, okeh!

 Tips # 3 Mulakan dengan kombinasi selamat

Jika anda tidak pasti tentang kombinasi yang betul, pilihan terbaik adalah variasi klasik: hitam-hitam, hitam-putih, kombinasi kelabu-putih dan monokrom. Selain itu, anda perlu menyemak mana warna dan yang gaya pakaian patut anda. Selain itu tidak menambah butiran yang tidak perlu kepada gabungan sempurna.

Kalau korang tak yakin dengan warna yang sesuai untuk korang, cara terbaik ; pilih warna selamat.. hitam, kelabu, putih ataupun coklat ke. Tapi, korang kena la berani mencuba, selidik warna dan fesyen apa yang sesuai untuk korang. Yang penting, jangan terlalu beria. Maksud aku less is better, ye...


Tips # 4 Tahu apa yang sesuai dengan anda!

Sangat la penting untuk korang tahu pakaian apa yang sesuai untuk korang. Jangan takut untuk cuba fesyen yang korang tak pernah cuba. Warna baru, fesyen baru akan membantu korang dalam menentukan gaya korang nanti. Jangan paksa diri korang! Korang kena ingat, fesyen atau pakaian yang tak kena buat korang, jangan sesekali korang pakai.


Tips # 5 Ber'eksperimen'



Bila korang da capai tahap keyakinan yang sepatutnya, korang bley la mula ber eksperimen. Korang boleh cuba  baju atau fesyen yang tak pernah korang try.

                          Selamat Mencuba!                                               
                                                           
              
           
.Sha.Sha. say : Nak bergaya pun satu cabaran gak. Style korang mesti la sesuai dengan imej keseluruhan ; dari  make up, ke gaya rambut, juga aksesori korang. Imej luaran korang mencerminkan dalaman korang taw! 





No comments:

Post a Comment

Happy Reading! Please leave ur comment then. Thank you!!

❀ http://apieceofme-shasha.blogspot.com/ ©Copyright 2012 Design By ShaSha ❀